Η παραδοσιακή συμβουλή λέει ότι όταν το πέλμα του ελαστικού σας έχει φθαρεί στο σημείο που το αυλάκι είναι μόλις 2/32 της ίντσας ή όταν εμφανίζονται οι ράβδοι ένδειξης φθοράς του πέλματος, τότε είναι καιρός να βάλετε καινούργια ελαστικά στο αυτοκίνητό σας.
Ωστόσο, με πολλά ελαστικά, οι οδηγοί θα βιώσουν σημαντική απώλεια ασφαλούς πρόσφυσης και ικανότητας πέδησης σε βροχή και χιόνι. Επειδή τα ελαστικά φθείρονται σταδιακά και πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων δεν ελέγχουν τακτικά τα ελαστικά τους στο βάθος του πέλματος ή ανομοιόμορφη φθορά, η απώλεια πρόσφυσης μπορεί να μην γίνει εμφανής έως ότου το όχημα γλιστρήσει αντί να σταματήσει, όπως έκανε κάποτε.
Τα νέα ελαστικά έχουν συνήθως από 10/32 έως 11/32 της ίντσας βάθος πέλματος όταν είναι καινούργια. Το βαθύ πέλμα, καθώς και οι αυλακώσεις και οι σχισμές που κόβονται στις πλευρές του πέλματος, επιτρέπουν στο νερό και το χιόνι να διαφύγουν κάτω από το ελαστικό, ώστε να μπορεί να διατηρήσει επαρκή πρόσφυση. Καθώς το πέλμα φθείρεται και οι αυλακώσεις και οι σχισμές γίνονται πιο ρηχές, περισσότερη υγρασία παραμένει παγιδευμένη κάτω από το ελαστικό. Στη συνέχεια, το ελαστικό οδηγεί σε μια ολισθηρή επιφάνεια νερού αντί να «δαγκώνει» το πεζοδρόμιο.
Το αποτέλεσμα είναι να χρειάζονται μεγαλύτερες αποστάσεις ακινητοποίησης, περισσότερη περιστροφή τροχού στην επιτάχυνση και λιγότερο κράτημα στις στροφές.
Όταν αρχίσει να συμβαίνει αυτό το γλίστρημα και η ολίσθηση – και το πόσο σοβαρή είναι αυτή η έλλειψη πρόσφυσης – θα διαφέρει ανάλογα με τη σχεδίαση του ελαστικού και μπορεί να εμφανιστεί πολύ πριν φανεί ότι έχετε φθαρμένα ελαστικά που πρέπει να αντικατασταθούν. Με ορισμένα ελαστικά, η απώλεια ασφάλειας μπορεί να επέλθει όταν απομένουν, ας πούμε, 5/32 της ίντσας βάθους πέλματος, το οποίο φαίνεται να είναι περισσότερο από αρκετό για να αποφευχθεί η αγορά νέων ελαστικών. Ορισμένα ελαστικά, ωστόσο, έχουν απλώς καλύτερη πρόσφυση στο βρεγμένο οδόστρωμα και στο χιόνι από άλλα και θα τα διατηρήσουν με μικρότερο βάθος για περισσότερα χιλιόμετρα.
Οι μηχανικοί μπορούν να εκτιμήσουν τα ελαστικά για κάποια ασυνήθιστη ή υπερβολική φθορά, να μετρήσουν το βάθος του πέλματος με ένα μετρητή και να συμβουλεύσουν πόση διάρκεια ζωής του ελαστικού απομένει. Οι μετρητές βάθους για τον έλεγχο φθαρμένων ελαστικών είναι διαθέσιμοι στα βουλκανιζατέρ.