Ο τομέας των μεταφορών βρίσκεται υπό το άγρυπνο βλέμμα του κόσμου καθώς προσπαθεί να βρει έναν τρόπο να μειώσει τα επιβλαβή υψηλά επίπεδα εκπομπών που παράγει σήμερα. Η ηλεκτρική ενέργεια από μπαταρία και η ισχύς υδρογόνου είναι οι πιο συζητημένες εναλλακτικές λύσεις για τα φορτηγά με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), αλλά υπάρχει μια τρίτη επιλογή που δοκιμάζεται επί του παρόντος στη Φρανκφούρτη της Γερμανίας, η οποία φαίνεται να αλλάζει το σκηνικό.
Το σύστημα, που υποστηρίζεται από εταιρείες όπως η Siemens, η Autobahn GmbH και η κατασκευάστρια φορτηγών Traton είναι εκπληκτικά απλό και δανείζεται καθιερωμένη τεχνολογία που χρησιμοποιείται από τα τραμ. Το υλικό μετατρέπει αποτελεσματικά ένα φορτηγό σε ηλεκτρικό τραμ. Στην κορυφή της καμπίνας του φορτηγού βρίσκεται ένα σύνολο ηλεκτρικών επαφών, όπως θα βλέπατε πάνω από ένα τραμ. Αυτά συνδέονται με ηλεκτρικές γραμμές που αιωρούνται πάνω από το δρόμο.
Τα φορτηγά που χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς αυτοκινητόδρομους θα είναι φθηνότερα, ελαφρύτερα και δεν θα απαιτούν ανεφοδιασμό, αλλά αυτό το σύστημα απαιτεί σημαντικές δαπανηρές αλλαγές στη δημόσια υποδομή
Όταν το φορτηγό δεσμεύει τις επαφές, μπορεί να αντλήσει ηλεκτρική ενέργεια απευθείας από το δίκτυο για να τροφοδοτήσει τους ηλεκτρικούς κινητήρες του. Ο κινητήρας ντίζελ του φορτηγού μπορεί να απεμπλακεί και, στη συνέχεια, το βαγόνι μετατρέπεται σε φορτηγό μηδενικών εκπομπών. Η ομορφιά αυτού του συστήματος είναι ότι δεν απαιτεί τεχνολογία αιχμής.
Ενώ η κριτική επιτροπή είναι ακόμα έξω στα ηλεκτρικά φορτηγά με μπαταρία και τα υδρογονοκίνητα φορτηγά, αυτό το σύστημα ηλεκτροκίνητων δρόμων είναι ουσιαστικά ήδη αποδεδειγμένο στο ότι χρησιμοποιείται από τραμ και τρένα. Επιπλέον, αυτή δεν είναι η πρώτη δοκιμή αυτού του είδους. Παρόμοιες δοκιμές έχουν διεξαχθεί στη Σουηδία, το Λος Άντζελες και σε άλλα μέρη της Γερμανίας.
Φορτηγά e-Highway από τη Scania
Η πρώτη γερμανική πίστα ηλεκτρικών δοκιμών δρόμου κοντά στη Φρανκφούρτη με αλυσίδες εναέριων γραμμών έγινε πλήρως λειτουργική το 2020 με πέντε υβριδικά φορτηγά Scania R 450 εξοπλισμένα με παντογράφους.
Τα φορτηγά πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές εάν πρόκειται να αντιμετωπίσουμε την κλιματική αλλαγή. Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράζονται οι Μεταφορές και Περιβάλλον, τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν το 22% του συνόλου του CO2 που παράγεται από τον τομέα των μεταφορών. Λάβετε υπόψη ότι μόλις το 2% των οχημάτων στο δρόμο είναι φορτηγά. Ο αντίκτυπός τους στις εκπομπές και στο περιβάλλον είναι δυσανάλογα μεγάλος. Πράγματι, οποιοσδήποτε τρόπος μείωσης των εκπομπών στον τομέα των φορτηγών είναι καλός. Η ηλεκτρική ενέργεια από μπαταρία, η εναέρια ηλεκτρική ενέργεια ή ακόμα και η ισχύς υδρογόνου έχουν όλα τη δυνατότητα να επιτύχουν αυτόν τον στόχο.
Τα φορτηγά με μπαταρία δεν απαιτούν αλλαγές στην υποδομή, αλλά θα είναι ακριβά, θα χρειαστούν πολύ χρόνο για να φορτιστούν και θα προσθέσουν υπερβολική φθορά στους δρόμους. Τα φορτηγά υδρογόνου θα είναι ελαφρύτερα και θα μπορούν να ανεφοδιάζονται σε λίγα λεπτά όπως τα συμβατικά βαγόνια, αλλά η παραγωγή υδρογόνου δεν είναι εύκολη ή φθηνή. Τα φορτηγά που χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς αυτοκινητόδρομους θα είναι φθηνότερα, ελαφρύτερα και δεν θα απαιτούν ανεφοδιασμό, αλλά αυτό το σύστημα απαιτεί σημαντικές δαπανηρές αλλαγές στη δημόσια υποδομή.
Η ομορφιά αυτού του συστήματος είναι ότι δεν απαιτεί τεχνολογία αιχμής
Επί του παρόντος, είναι δύσκολο να πούμε εάν αυτή η δοκιμή στη Γερμανία θα είναι επιτυχημένη. Η τεχνολογία των μπαταριών και η πράσινη υποδομή υδρογόνου βελτιώνονται, αλλά έχουν να διανύσουν δρόμο ακόμα.
Τα συστήματα που αποδεικνύουν την αξία τους όσον αφορά την αποδοτικότητα του κόστους θα είναι τελικά αυτά που θα επιλέξουν η βιομηχανία και οι πολιτικοί. Επί του παρόντος, η γερμανική κυβέρνηση δεν αποκαλύπτει πολλά σχετικά με την πρόοδο των δοκιμών. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι σε τέσσερα χρόνια θα ξέρουμε ποια τεχνολογία θα κυριαρχεί.