Η οδήγηση ενός αυτοκινήτου σήμερα θεωρείται σχετικά εύκολη υπόθεση, χάρη στην τεχνολογία, τα αυτόματα κιβώτια, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα και τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας. Ωστόσο, υπάρχουν οχήματα – παλιά και σύγχρονα – που μπορούν να δοκιμάσουν ακόμη και τον πιο έμπειρο οδηγό. Αυτά είναι τα αυτοκίνητα που απαιτούν υπομονή, δεξιοτεχνία και… γερά νεύρα.
—
1. Ferrari F40
Η F40 (1987-1992) θεωρείται ίσως το πιο απαιτητικό supercar όλων των εποχών. Χωρίς ABS, χωρίς traction control και με έναν twin-turbo V8 που εκρήγνυται στις υψηλές στροφές, η F40 δεν συγχωρεί λάθη. Το πλαίσιο είναι σκληρό και η δύναμη φτάνει απότομα στους τροχούς, κάνοντας το παραμικρό γλίστρημα δυνητικά μοιραίο.
—
2. Porsche 911 (κλασικές γενιές, προ-1998)
Οι αερόψυκτες 911 με τον κινητήρα πίσω από τον πίσω άξονα είναι γνωστές για το απότομο “snap oversteer”. Το βάρος πίσω προκαλεί αστάθεια όταν αφήνεις απότομα το γκάζι σε στροφή. Μια λάθος κίνηση στο τιμόνι και η ουρά φεύγει πιο γρήγορα απ’ όσο μπορείς να αντιδράσεις.
—
3. Lamborghini Countach
Η εμβληματική Countach δεν είναι μόνο δύσκολη να οδηγηθεί λόγω της δύναμης και του χειροκίνητου κιβωτίου, αλλά και λόγω ορατότητας. Ο οδηγός δεν βλέπει σχεδόν τίποτα πίσω του και οι αναστροφές γίνονται με την… πόρτα ανοιχτή, μισοκάθετος έξω από το αυτοκίνητο! Το βαρύ τιμόνι και ο θόρυβος συμπληρώνουν το “πακέτο”.
—
4. Dodge Viper (πρώτης γενιάς)
Ο V10 ατμοσφαιρικός κινητήρας με την τεράστια ροπή και το ελάχιστο ηλεκτρονικό έλεγχο κάνουν το πρώτο Viper ένα “φίδι” έτοιμο να δαγκώσει. Το πλαίσιο είναι δύσκαμπτο, τα φρένα μέτρια και η παραμικρή απροσεξία οδηγεί σε ανεξέλεγκτο γλίστρημα.
—
5. TVR Cerbera / Tuscan
Τα βρετανικά TVR είναι ακραία. Χωρίς ABS, χωρίς ESP και με κινητήρες που παράγουν θηριώδη ισχύ για το βάρος τους, τα TVR έχουν τη φήμη ότι “δοκιμάζουν” τις ικανότητες του οδηγού σε κάθε στροφή. Επιπλέον, η αξιοπιστία τους είναι αμφίβολη, κάτι που προσθέτει άγχος σε κάθε διαδρομή.
—
6. Ford GT40 (αυθεντικό)
Το αγωνιστικό-θρύλος του Le Mans είναι χαμηλό, στενό και καυτό μέσα στην καμπίνα. Το κιβώτιο είναι σκληρό, τα φρένα θέλουν δύναμη και ο χειρισμός απαιτεί εμπειρία πίστας. Το να το οδηγείς στον δρόμο μοιάζει με… αγώνα επιβίωσης.
—
7. Pagani Zonda R
Η Zonda R είναι ουσιαστικά αγωνιστικό αυτοκίνητο με πινακίδες. Ο V12 της AMG, το αγωνιστικό σασί και οι ακραίες ρυθμίσεις ανάρτησης σημαίνουν ότι απαιτείται τέλεια συγκέντρωση για να την κρατήσεις στο δρόμο. Μικρό περιθώριο για λάθη.
—
8. Κλασικά muscle cars (π.χ. Chevrolet Camaro SS ‘69)
Οι κλασικές αμερικανικές “μπάρες” είναι υπερβολικά δυνατές αλλά με φτωχή ανάρτηση και φρένα. Η ροπή σπάει την πρόσφυση εύκολα, ενώ οι παλιές τεχνολογίες δεν συγχωρούν ταχύτητα στις στροφές.
—
Γιατί είναι τόσο δύσκολα;
Έλλειψη ηλεκτρονικών βοηθημάτων: Δεν υπάρχει traction control, ABS ή ESP για να διορθώσει λάθη.
Απότομη ισχύς: Οι κινητήρες παραδίδουν την δύναμη απότομα και άγρια.
Σκληρές αναρτήσεις & φτωχή ορατότητα: Ελάχιστα περιθώρια αντίδρασης.
Χειροκίνητα κιβώτια με “βαριά” αίσθηση: Χρειάζεται τεχνική σε κάθε αλλαγή ταχύτητας.
Η οδήγηση τέτοιων αυτοκινήτων δεν είναι για όλους. Δεν είναι τυχαίο που τα περισσότερα ανήκουν σε συλλέκτες ή οδηγούνται μόνο σε πίστες. Αν όμως έχεις την εμπειρία (και το θάρρος), προσφέρουν μια ανόθευτη, “ωμή” οδηγική εμπειρία που τα σύγχρονα αυτοκίνητα δύσκολα θα σου δώσουν.