Η πρόσφατη ανακοίνωση του Ντόναλντ Τραμπ για επιβολή δασμών 25% σε όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα και ανταλλακτικά στις ΗΠΑ έχει προκαλέσει έντονες συζητήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Αν και το μέτρο αφορά απευθείας την αμερικανική αγορά, δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται: υπάρχουν συνέπειες και για την Ελλάδα;
Άμεση επίπτωση: Όχι. Έμμεση; Ναι, και ίσως σημαντική.
Η Ελλάδα δεν εξάγει αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες ούτε εισάγει απευθείας σε μαζική κλίμακα. Ωστόσο, οι επιπτώσεις από έναν ενδεχόμενο «εμπορικό πόλεμο» μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να προκαλέσουν αναταράξεις και στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου μέσω των εξής καναλιών:
1. Πιέσεις στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Εταιρείες όπως η Volkswagen, η Mercedes, η BMW και η Stellantis (Peugeot, Opel κ.ά.) ενδέχεται να υποστούν πλήγμα στις εξαγωγές τους προς τις ΗΠΑ. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε:
- Μειώσεις παραγωγής
- Αύξηση τιμών σε άλλες αγορές (π.χ. Ευρώπη)
- Επικέντρωση σε εσωτερική ζήτηση
Αποτέλεσμα; Περιορισμός προσφοράς και πιθανές αυξήσεις τιμών για ορισμένα μοντέλα και στην Ελλάδα.
2. Μετακύλιση κόστους στον καταναλωτή
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες ενδέχεται να επιχειρήσουν να απορροφήσουν μέρος του κόστους ή να το μετακυλήσουν σε άλλες αγορές – μεταξύ αυτών και η ελληνική. Ειδικά για μοντέλα που κατασκευάζονται σε παγκόσμια εργοστάσια, ακόμα και μια μικρή αναδιάρθρωση της εμπορικής στρατηγικής μπορεί να φέρει αυξήσεις τιμών ή καθυστερήσεις παραδόσεων.
3. Ψυχολογία αγοράς και επιφυλακτικότητα
Όταν επικρατεί αστάθεια και αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές, η ψυχολογία των καταναλωτών επηρεάζεται. Πολλοί αγοραστές ενδέχεται να καθυστερήσουν την αγορά αυτοκινήτου εν αναμονή πιθανών εξελίξεων ή εκπτώσεων στο μέλλον.
Τι πρέπει να κάνουν οι καταναλωτές στην Ελλάδα;
- Να παρακολουθούν τις εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά.
- Να εκμεταλλευτούν τρέχουσες προσφορές ή στοκ οχημάτων που ήδη βρίσκονται στην Ελλάδα.
- Να μην πανικοβληθούν, καθώς η κατάσταση δεν αναμένεται να φέρει άμεσες αυξήσεις τιμών – τουλάχιστον όχι εντός του πρώτου εξαμήνου.
Συμπέρασμα
Η ανακοίνωση του Τραμπ μπορεί να μοιάζει μακρινή, αλλά η παγκοσμιοποιημένη φύση της αυτοκινητοβιομηχανίας σημαίνει πως όταν ο ένας βήχει, οι άλλοι αρρωσταίνουν. Δεν αναμένουμε άμεσες δραματικές αλλαγές στην ελληνική αγορά, όμως καλό είναι να έχουμε τα μάτια μας ανοιχτά. Σε κάθε περίπτωση, η σωστή πληροφόρηση και η έγκαιρη απόφαση αγοράς μπορούν να κάνουν τη διαφορά για τον Έλληνα καταναλωτή.