Όταν ένας κινητήρας έχει πολύ λίγο λάδι, μπορεί να συμβούν άσχημα πράγματα: Η τριβή μεταξύ των κινούμενων μερών αυξάνεται, ο κινητήρας μπορεί να ζεσταθεί περισσότερο και, στη χειρότερη περίπτωση, τα κινούμενα μέρη να μπλοκάρουν όταν χρειαστούν λίπανση.
Άσχημα πράγματα μπορούν επίσης να συμβούν όταν υπάρχει πολύ λάδι. Η υπερβολική πλήρωση με λάδι μπορεί να προκαλέσει αφρισμό, ο οποίος μετατρέπει ένα γλιστερό λιπαντικό σε αφρώδη υγρό με φυσαλίδες αέρα που μειώνουν τις λιπαντικές και ψυκτικές ιδιότητες. Το αφρώδες λάδι είναι επίσης πιο δύσκολο για την αντλία λαδιού να διανεμηθεί γύρω από τον κινητήρα, επομένως ορισμένα κινούμενα μέρη ενδέχεται να μην λαμβάνουν όσο λάδι χρειάζονται, αυξάνοντας τη φθορά και αυξάνοντας τους κινδύνους ζημιάς του κινητήρα.
Πόσο λάδι χρειάζεται ένα αυτοκίνητο; Αυτο εξαρτάται. Αναζητήστε λεπτομέρειες στο εγχειρίδιο κατασκευαστή του οχήματός σας, αλλά πολλοί κινητήρες απαιτούν από 4 έως 6 λίτρα. Συνήθως, το λάδι αποστραγγίζεται σε ένα δοχείο στο κάτω μέρος του κινητήρα, κάτω από τον στροφαλοφόρο άξονα. Εάν το δοχείο είναι υπερβολικά γεμάτο, ο στροφαλοφόρος άξονας μπορεί να λειτουργήσει σαν ένα μπλέντερ υψηλής ταχύτητας που αναδεύει το λάδι και δημιουργεί αφρό.
Ο στροφαλοφόρος άξονας είναι όπου μετρώνται οι στροφές του κινητήρα και περιστρέφεται γρήγορα κάθε φορά που ο κινητήρας λειτουργεί. Για παράδειγμα, εάν το στροφόμετρο δείχνει 2.500 rpm στα 75 mph, αυτό σημαίνει ότι ο στροφαλοφόρος άξονας κάνει μια πλήρη περιστροφή 2.500 φορές κάθε λεπτό. Με πατημένο το γκάζι μπορεί να φτάσει τις 5.000 rpm ή υψηλότερες.
Η υπερβολική πλήρωση αυξάνει επίσης την πίεση του λαδιού, ασκώντας μεγαλύτερη πίεση στις τσιμούχες και τις φλάντζες που εμποδίζουν τη διαρροή λαδιού από τον κινητήρα ή τη μετάβαση σε σημεία που δεν θα έπρεπε στο εσωτερικό. Με την πάροδο του χρόνου, η πρόσθετη καταπόνηση επιταχύνει τη φθορά αυτών των στεγανοποιήσεων και των παρεμβυσμάτων. Συχνά συμβαίνει υπερπλήρωση επειδή τα συνεργεία επισκευής αντλούν φρέσκο λάδι από τα δοχεία αντί να το χύνουν σε δοχεία μεγέθους τεταρτημορίου ή γαλονιού. Με την υπερπλήρωση μπορείτε εύκολα να προσθέσετε επιπλέον λάδι και ο τεχνικός μπορεί να μην ελέγξει τη ράβδο στάθμης στάθμης λαδιού — και ακόμα κι αν το ελέγξει, το λάδι χρειάζεται χρόνο για να στραγγίξει στο δοχείο, επομένως μπορεί να λάβει μια λάθος ένδειξη της στάθμης λαδιού μετά την άντληση.
Ο έλεγχος της ράβδου στάθμης λαδιού όταν ένα όχημα βρίσκεται σε επίπεδο σημείο και ο κινητήρας είναι κρύος θα δώσει μια ακριβή ένδειξη της στάθμης. Εάν η στάθμη λαδιού είναι λίγο πάνω από την πλήρη ένδειξη, αυτό δεν πρέπει να προκαλεί προβλήματα. Εάν έχει γεμίσει υπερβολικά κατά μισό λίτρο ή περισσότερο, ή εμφανίζεται αφρός στη ράβδο στάθμης στάθμης, η καλύτερη λύση είναι να στραγγίξετε το λάδι και να ξαναγεμίσετε στο σωστό επίπεδο.