Οι περισσότεροι οδηγοί γνωρίζουν ότι πρέπει να ελέγχουν το λάδι κινητήρα του αυτοκινήτου τους και να το συμπληρώνουν όσο χρειάζεται σε τακτική βάση, αλλά οι περισσότεροι οδηγοί ξεχνούν επίσης το υγρό του κιβωτίου ταχυτήτων τους. Ακριβώς όπως ένας κινητήρας, ένα χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων βασίζεται στο λάδι για να παραμείνει λιπασμένο και η λειτουργία του στεγνού μπορεί να έχει καταστροφικές (και καταστροφικά δαπανηρές) συνέπειες. Ακολουθήστε τον οδηγό μας για να μάθετε πώς να ελέγχετε το υγρό κιβωτίου ταχυτήτων στο αυτοκίνητό σας.
Δεν μπορούμε να πούμε ότι κατηγορούμε τους ανθρώπους που δεν ελέγχουν τακτικά το υγρό μετάδοσης. Σε πολλά αυτοκίνητα, είναι σχετικά δύσκολο έργο, εκτός κι αν είστε εκπαιδευμένος τεχνικός αυτοκινήτων. Ορισμένα αυτοκίνητα νεότερου μοντέλου είναι εφοδιασμένα με σφραγισμένο σωλήνα και η ράβδος στάθμης στάθμης είναι ένα εργοστασιακό εργαλείο που πιθανότατα δεν έχετε τοποθετήσει γύρω από το γκαράζ σας. Μπορείτε να αγοράσετε ένα, είτε από αντιπρόσωπο είτε από άλλους πωλητές, αλλά ρεαλιστικά υπάρχουν περιπτώσεις όπου ο ευκολότερος και πιο οικονομικός τρόπος για να ελέγξετε πόσο υγρό υπάρχει στο κιβώτιο ταχυτήτων σας είναι να μεταφέρετε το αυτοκίνητό σας στο συνεργείο. Υπάρχουν επίσης μερικά αυτοκίνητα με ηλεκτρονικό δείκτη στάθμης στάθμης, οπότε το επίπεδο εμφανίζεται στο ταμπλό, και άλλα των οποίων η μετάδοση είναι φαινομενικά σφραγισμένη εφ’ όρου ζωής.
Αυτοκίνητα με δείκτη στάθμης
Σε άλλα αυτοκίνητα, είναι πολύ πιο απλό: ορισμένα κιβώτια ταχυτήτων είναι εξοπλισμένα με μια ράβδο στάθμης παρόμοια με αυτή που χρησιμοποιείτε για να ελέγξετε τη στάθμη του λαδιού του κινητήρα σας. Εάν αυτή είναι η περίπτωσή σας ή εάν έχετε επενδύσει σε μια ράβδο στάθμης, ο έλεγχος της στάθμης του υγρού κιβωτίου ταχυτήτων θα διαρκέσει μόνο λίγα λεπτά.
Πρώτα, βρείτε το δείκτη στάθμης. Θα πρέπει να μοιάζει πολύ με τη ράβδο στάθμης λαδιού κινητήρα, αλλά είναι τοποθετημένο είτε πιο πίσω στο χώρο του κινητήρα είτε μακριά στη μία πλευρά, ανάλογα με το αν ο κινητήρας είναι τοποθετημένος κατά μήκος ή εγκάρσια.
Σταθμεύστε το αυτοκίνητό σας σε μια επίπεδη επιφάνεια (αν το αφήσετε σε ένα λόφο θα σας δώσει μια λανθασμένη ένδειξη), αλλάξτε το κιβώτιο ταχυτήτων στη θέση στάθμευσης ή στο νεκρό (μην ξεχάσετε να ρυθμίσετε το χειρόφρενο αν επιλέξετε νεκρό) και αφήστε το να λειτουργεί στο ρελαντί μέχρι ο κινητήρας να ζεσταίνεται. Όταν είναι ζεστό, τραβήξτε προσεκτικά τη ράβδο στάθμης στάθμης, σκουπίστε το υγρό με ένα καθαρό πανί ή μια καθαρή πετσέτα και ρίξτε το ξανά στο σωληνάριο. Σιγά σιγά βγάλτε το ξανά και θα διαβάσετε. θα πρέπει να υπάρχουν υψηλά και χαμηλά σημάδια στο κάτω μέρος του.
Εάν η στάθμη είναι χαμηλή, θα χρειαστείτε ένα χωνί και τον σωστό τύπο υγρού κιβωτίου ταχυτήτων για να το συμπληρώσετε (θυμηθείτε να σβήσετε πρώτα τον κινητήρα). Το υγρό συχνά πηγαίνει απευθείας στον σωλήνα της ράβδου στάθμης. Και, όπως ακριβώς όταν συμπληρώνετε λάδι κινητήρα, ξεκινήστε αργά και ελέγχετε τακτικά τη στάθμη ακολουθώντας την προαναφερθείσα διαδικασία, εάν δεν ξέρετε πόσο ακριβώς υγρό πρέπει να προσθέσετε για να φτάσετε στην ένδειξη “υψηλή”.
Πριν καθαρίσετε τη ράβδο, αφιερώστε ένα λεπτό για να δείτε το υγρό. Θα πρέπει να είναι σκούρο κόκκινο ή ανοιχτό καφέ. Εάν είναι σκούρο καφέ ή μαύρο, θα πρέπει να σχεδιάσετε να το αλλάξετε και το φίλτρο του στο εγγύς μέλλον. Αν μυρίζει καμένο, πιθανότατα υπάρχει πρόβλημα με τη μετάδοση.
Αυτοκίνητα χωρίς δείκτη στάθμης
Σε γενικές γραμμές, η μέθοδος dipstick εφαρμόζεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτοκίνητα εξοπλισμένα με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Και, σε γενικές γραμμές, τα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων δεν διαθέτουν δείκτη στάθμης στάθμης, αν και υπάρχουν ορισμένες εξαιρέσεις και στους δύο αυτούς κανόνες. Εάν διαθέτετε χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ο έλεγχος της στάθμης του υγρού πιθανότατα θα απαιτήσει πολύ περισσότερο χρόνο και προσπάθεια από το να τραβήξετε απλώς ένα δείκτη στάθμης στάθμης και να το σκουπίσετε.
Δεν είναι αδύνατο όμως. Πρώτα, παρκάρετε το αυτοκίνητό σας σε επίπεδο έδαφος και σηκώστε τον γρύλο στο μπροστινό και το πίσω άκρο. Βεβαιωθείτε ότι είναι επίπεδο. Δεν θέλετε να έχετε το μπροστινό άκρο ψηλότερα από το πίσω άκρο (ή το αντίστροφο). Αναζητήστε κάτω από αυτό, εντοπίστε τη μετάδοση και βρείτε το βύσμα πλήρωσης. Είναι βιδωμένο στο περίβλημα στο πλάι του κιβωτίου ταχυτήτων. Μην το συγχέετε με την τάπα αποστράγγισης, η οποία είναι επίσης βιδωμένη στο περίβλημα, αλλά βρίσκεται χαμηλότερα.
Ξεβιδώστε το βύσμα (ένα κλειδί κάνει συνήθως τη δουλειά, αν και ορισμένα αυτοκίνητα απαιτούν ειδικό εργαλείο) και λάβετε υπόψη ότι μπορεί να διαρρεύσει υγρό, γι’ αυτό σας συνιστούμε να έχετε ένα πανί και να μην το βάζετε απευθείας κάτω από το κιβώτιο ταχυτήτων. Με το βύσμα κλειστό, κοιτάξτε στα σπλάχνα του κιβωτίου ταχυτήτων. Η στάθμη του υγρού πρέπει να βρίσκεται ακριβώς στο κάτω μέρος της οπής της τάπας πλήρωσης. Εάν δεν μπορείτε να το δείτε, χρησιμοποιήστε το δάχτυλο σας για να δείτε πού κάθεται.
Μπορείτε να δείτε εάν η στάθμη του υγρού είναι εκεί που πρέπει. Αντικαταστήστε τη ροδέλα του βύσματος εάν χρειάζεται, σφίξτε το βύσμα και κατεβάστε το αυτοκίνητο. Εάν το επίπεδο είναι χαμηλό, θα χρειαστεί να το συμπληρώσετε, κάτι που μπορεί να γίνει ακατάστατο. Δεν μπορείτε να ρίξετε υγρό απευθείας στο κιβώτιο ταχυτήτων, επομένως ο πιο απλός τρόπος είναι να χρησιμοποιήσετε μια αντλία (κατά προτίμηση χειροκίνητη) για να προσθέσετε υγρό από ένα δοχείο μέχρι η στάθμη να φτάσει στο κάτω μέρος της οπής της τάπας πλήρωσης.