Το Μιλάνο θα φιλοξενήσει τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες το 2026, αλλά αυτό δεν θα είναι το μόνο συναρπαστικό γεγονός που θα συμβεί τότε. Παράλληλα, πρόκειται να δρομολογηθεί νέα υπηρεσία αεροταξί. Υποτίθεται ότι θα κάνει το ντεμπούτο του ειδικά για τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες, αλλά θα συνεχίσει να παρέχει εναλλακτικά μέσα μεταφοράς τις επόμενες δεκαετίες. Οι κύριοι παράγοντες που εμπλέκονται σε αυτό το πολύπλοκο έργο έχουν κάνει πρόσφατα σημαντικά βήματα που θα τους μεταφέρουν από τη θεωρία στην πράξη.
Χιλιάδες άνθρωποι που θα παρευρεθούν στους Χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες Μιλάνου-Κορτίνα 2026 πρόκειται επίσης να βιώσουν έναν φουτουριστικό τρόπο ταξιδιού στην πόλη –μέσω ιπτάμενων ταξί, περιμένοντας να τους παραλάβουν στα νεοσύστατα vertiports.
Ένα μελλοντικό δίκτυο που θα αποτελείται από έξι περιφερειακά vertiports και εννέα αστικά, θα ξεκινήσει με τέσσερα από αυτά να κατασκευάζονται στο Μιλάνο. Δύο θα εγκατασταθούν στα αεροδρόμια Linate και Malpensa, ένα στην Porta Romana (κοντά στο Ολυμπιακό χωριό) και ένα άλλο στην περιοχή CityLife. Το πιο σημαντικό, που θα λειτουργεί ως κόμβος, θα είναι αυτό στο Malpensa, ενώ τα άλλα τρία θα είναι μικρότερα.
Η διαχείριση των μελλοντικών vertiports θα γίνεται από μια νέα εταιρεία, που ιδρύθηκε από τη SEA (Società Esercizi Aeroportuali), η οποία διαχειρίζεται τα αεροδρόμια Malpensa και Linate, Skyports και 2i Aeroporti. Αυτό ανακοίνωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της SEA, Armando Brunini, κατά τη διάρκεια δημοτικής ακρόασης.
Η συνεργασία μεταξύ της SEA και της Skyports ξεκίνησε το 2021, όταν άρχισαν για πρώτη φορά να αναλύουν τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός δικτύου vertiports σε όλη την Ιταλία. Το Skyports είναι ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα στο AAM (Advanced Air Mobiliy) και έχει ήδη δημιουργήσει πολυάριθμες συνεργασίες υποδομής σε διάφορα μέρη του κόσμου, όπως το Παρίσι, το Λος Άντζελες και το Ντουμπάι.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι τα μελλοντικά vertiports υποτίθεται ότι είναι αγνωστικά για το όχημα, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να δούμε eVTOL (ηλεκτρική κάθετη απογείωση και προσγείωση) από διάφορες μάρκες να απογειώνονται και να προσγειώνονται στην ιταλική πόλη. Ωστόσο, φαίνεται ότι οι επιχειρήσεις θα ξεκινήσουν με πτήσεις 2 επιβατών (πράγμα που θα τις κάνει και πιο ακριβές, στα 120 €άτομο) και θα επεκταθούν σε πτήσεις με 4 ή 6 επιβάτες στο μέλλον. Αυτό θα κάνει επίσης πιο προσιτές τις πτήσεις με αεροταξί.
Ωστόσο, αυτό πιθανότατα δεν θα συμβεί νωρίτερα από το 2030. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, οι αξιωματούχοι της SEA αναμένουν να έχουν 2.000 επιβάτες σε ιπτάμενα ταξί σε καθημερινή βάση, με καλύτερα κέρδη και για την εταιρεία. Μέχρι τότε, το επίκεντρο είναι το τμήμα του έργου που σχετίζεται με τις επενδύσεις. Μόνο αυτά τα τέσσερα αρχικά vertiports στο Μιλάνο αναμένεται να απαιτήσουν περισσότερα από 30 εκατομμύρια ευρώ (32,4 εκατομμύρια δολάρια).
Αυτά δεν θα είναι τα πρώτα vertiports στην Ευρώπη. Η Skyports συμμετέχει σε ένα παρόμοιο έργο στη Γαλλία, η οποία σχεδιάζει να εγκαινιάσει το πρώτο αεροδρόμιο για eVTOL στην ήπειρο εγκαίρως για τους Θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες του επόμενου έτους.