Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία θα μπορούσε να μειώσει την παγκόσμια παραγωγή νέων αυτοκινήτων και φορτηγών κατά εκατομμύρια μονάδες φέτος, σύμφωνα με ειδικούς. Η τοπική ρωσική παραγωγή αναμένεται να αισθανθεί τον μεγαλύτερο βραχυπρόθεσμο αντίκτυπο καθώς οι εταιρείες αναστέλλουν τη λειτουργία τους. Όμως, λένε οι αξιωματούχοι, όσο περισσότερο συνεχίζεται ο πόλεμος, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος των κυματισμών στην αυτοκινητοβιομηχανία.
«Δεν τίθεται θέμα. Θα επηρεαστεί. Απλώς θα εξαρτηθεί πραγματικά από το πόσο καιρό θα συνεχιστεί», δήλωσε ο Jeff Schuster, πρόεδρος της παγκόσμιας πρόβλεψης και της Αμερικής στην LMC Automotive. «Οι κυρώσεις και ο αντίκτυπος στο εμπόριο παίζουν μεγάλο ρόλο σε αυτό».
Η εισβολή δημιουργεί ήδη νέα προβλήματα τροφοδοσίας για εξαρτήματα όπως οι καλωδιώσεις, που λειτουργούν ως σύστημα καλωδίωσης ενός οχήματος. Ο πόλεμος αναμένεται επίσης να κλιμακώσει περαιτέρω τους υφιστάμενους περιορισμούς εφοδιασμού εξαρτημάτων όπως καταλυτικοί μετατροπείς και τσιπ ημιαγωγών που χρησιμοποιούν υλικά και αέρια από την περιοχή. Η κρίση θα μπορούσε να επιδεινώσει τον αυξανόμενο πληθωρισμό και να ωθήσει τις ήδη υψηλές τιμές των οχημάτων ακόμη υψηλότερα.
Οι τιμές του πετρελαίου εκτινάσσονται καθώς οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοι σκέφτονται την απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου.
«Αυτό έχει παγκόσμιες επιπτώσεις από την άποψη της αύξησης της πληθωριστικής πίεσης, της πίεσης των τιμών και, εν τέλει, ενός άλλου πλήγματος στον καταναλωτή», είπε ο Schuster.
Για τους καταναλωτές των ΗΠΑ, ο πιο άμεσος αντίκτυπος είναι οι υψηλότερες τιμές του φυσικού αερίου. Ο εθνικός μέσος όρος για ένα γαλόνι φυσικού αερίου έφτασε τα 4,009 δολάρια την Κυριακή, σύμφωνα με την AAA – ο υψηλότερος από τον Ιούλιο του 2008, χωρίς προσαρμογή για τον πληθωρισμό.
Παραγωγή οχημάτων
Οι πρώτες προβλέψεις για τη μείωση της παραγωγής των οχημάτων ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης ποικίλλουν σημαντικά δεδομένης της ρευστότητας της κατάστασης.
Ο Σούστερ είπε ότι ο αντίκτυπος θα μπορούσε να ανέλθει σε εκατομμύρια μονάδες παραγωγής το 2022. Η εταιρεία του έχει ήδη προσαρμόσει την πρόβλεψή της για μείωση 700.000 μονάδων ευρωπαϊκής παραγωγής, είπε.
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου θα αισθανθεί τα αποτελέσματα πολύ πιο γρήγορα από τις ΗΠΑ και άλλες αγορές. Ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Audi και η Mercedes-Benz έχουν δηλώσει ότι σκοπεύουν να μειώσουν την παραγωγή στα εργοστάσια λόγω διαταραχών εξαρτημάτων εκτός Ουκρανίας — συγκεκριμένα, των καλωδίων.
«Οι καλωδιώσεις είναι η πιο κρίσιμη βραχυπρόθεσμη συμφόρηση, κατά την άποψή μας, που ήδη προκαλεί σημαντική διακοπή παραγωγής σε όλους τους γερμανικούς OEM», δήλωσε ο αναλυτής της UBS Patrick Hummel τη Δευτέρα σε σημείωμα επενδυτών. «Πιστεύουμε ότι είναι πιθανοί σημαντικοί χρόνοι διακοπής λειτουργίας τις επόμενες εβδομάδες, αλλά περιορίζονται στην ευρωπαϊκή παραγωγή, επειδή οι ιμάντες καλωδίων συνήθως προέρχονται από την περιοχή».
Η AutoForecast Solutions αναμένει ότι η παραγωγή οχημάτων φέτος στη Ρωσία και την Ουκρανία θα μειωθεί στο μισό ως αποτέλεσμα της σύγκρουσης, πέφτοντας σε περίπου 800.000 μονάδες.
Μια πρώιμη «απαισιόδοξη προοπτική» από την ερευνητική εταιρεία IHS Markit αναμένει ότι ο παγκόσμιος αντίκτυπος φέτος θα είναι περίπου 3,5 εκατομμύρια λιγότερα οχήματα σε σχέση με τους περιορισμούς των τσιπ ημιαγωγών. Η Ρωσία και η Ουκρανία είναι κρίσιμες πηγές αερίου νέον και παλλαδίου που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή τσιπ ημιαγωγών.
Ωστόσο, ο Tim Urquhart, κύριος Ευρωπαίος αναλυτής αυτοκινήτων στην IHS, σημείωσε ότι η κατάσταση παραμένει ρευστή. Τον Δεκέμβριο, η IHS προέβλεψε παγκόσμιες πωλήσεις 82,4 εκατομμυρίων οχημάτων το 2022, αυξημένες κατά 3,7% σε ετήσια βάση.
Μακροπρόθεσμος αντίκτυπος
Καθώς οι κυρώσεις αυξάνονται και οι εταιρείες αποσύρουν ή αναστέλλουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία, οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας αντιμετωπίζουν μακροπρόθεσμο κίνδυνο.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλες βιομηχανίες θα πρέπει να σταθμίσουν την πιθανή αντίδραση της επανέναρξης των εργασιών έναντι των πιθανών κερδών, σύμφωνα με τους ειδικούς.
«Το κλειδί για τις εταιρείες είναι να παράσχουν μια συγκεκριμένη αιτιολόγηση για το γιατί επιστρέφουν», δήλωσε ο Ματ Γκόρμαν, σύμβουλος εταιρικής επικοινωνίας και ρεπουμπλικανός στρατηγός. «Δεν μπορούν να οπισθοχωρήσουν αν είμαστε ακόμα στο ίδιο σημείο και αν οι Ρώσοι εξακολουθούν να βομβαρδίζουν Ουκρανούς αμάχους σε ένα μήνα από τώρα ή σε δύο μήνες από τώρα».