Μιλήσαμε με κορυφαίους αναλυτές του κλάδου για να μάθουμε πότε οι σημερινές αυξανόμενες τιμές των αυτοκινήτων ενδέχεται να επιστρέψουν στα προ της πανδημίας επίπεδα — και οι προβλέψεις τους δεν είναι καλές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε ακόμα να βρείτε ένα αυτοκίνητο που αγαπάτε, αν είστε ευέλικτοι.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες παλεύουν με τη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα, καθώς η παγκόσμια έλλειψη chip προκαλεί τον όλεθρο στην προμήθεια εξαρτημάτων.
Οι αγοραστές πλήρωσαν 12,2 τοις εκατό περισσότερα για καινούργια οχήματα τον Ιανουάριο του 2022 από ό,τι τον Ιανουάριο του 2021 και η εικόνα ήταν ακόμη χειρότερη για τα μεταχειρισμένα οχήματα, τα οποία αυξήθηκαν περισσότερο από 40 τοις εκατό σε ετήσια βάση.
Ο COVID-19, η προκύπτουσα έλλειψη τσιπ και τώρα η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία είναι όλα μέρη του προβλήματος. Αυτά μπορεί να τελειώσουν, αλλά μην περιμένετε ότι η εμπειρία αγοράς αυτοκινήτου θα αλλάξει οριστικά.
Εάν θέλετε ένα αυτοκίνητο, σκεφτείτε το 2024, μια ημερομηνία κατά την οποία οι αναλυτές είπαν ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν κάπως. Σκεφτείτε, επίσης, και σχεδιάστε να κάνετε έρευνα και μετά να παραγγείλετε το όχημα που θέλετε. Απλά μην τα παρατάς. Τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να είναι εξίσου φοβερά όπως πάντα, και αυτό δεν θα αλλάξει.
Αν δεν έχετε αποφύγει τη ροή ειδήσεων στους τελευταίους δύο μήνες, γνωρίζετε τη θλιβερή ιστορία για τις τιμές των αυτοκινήτων: έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Σύμφωνα με τη Σύνοψη Δείκτης Τιμών Καταναλωτή του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας των ΗΠΑ, οι τιμές των συναλλαγών—ό,τι πλήρωσαν οι άνθρωποι για το όχημά τους— αυξήθηκαν κατά 12,2% για τα νέα οχήματα τον Ιανουάριο σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν. Οι τιμές των μεταχειρισμένων ήταν κατά 40,5% υψηλότερες από τον Ιανουάριο του περασμένου έτους
Αυτά είναι τα παλιά κακά νέα. Το πιο πιεστικό ερώτημα είναι: πότε θα επιστρέψουν οι τιμές των αυτοκινήτων στη γη, στις καυτές προσφορές αγοραστών-αγορών που είδαμε πριν χτυπήσει ο COVID;
Σύμφωνα με κορυφαίους αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας: όχι σύντομα. Θα πληρώνουμε premium τιμές τόσο για καινούργια όσο και για μεταχειρισμένα οχήματα για πολύ καιρό ακόμα.
Η έλλειψη chip επηρεάζει την παραγωγή σε πολλά οχήματα
Η έλλειψη νέων οχημάτων, όπως όλοι γνωρίζουν μέχρι στιγμής, οφείλεται στην πανδημία του COVID-19, η οποία διέκοψε την παραγωγή των τσιπ πυριτίου που λειτουργούν με πολλούς επεξεργαστές που ελέγχουν τα πάντα, από τα χειριστήρια του κινητήρα ενός οχήματος μέχρι το σύστημα ψυχαγωγίας και την ισχύ του. Δυστυχώς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες απέχουν ακόμη μήνες από το να μπορέσουν να πάρουν όσες μάρκες χρειάζονται για να επιστρέψουν στην πλήρη παραγωγή.
«Αυτό που ακούω από τις επαφές μου στη βιομηχανία ημιαγωγών», λέει ο Sam Abuelsamid, κύριος αναλυτής στο Guidehouse Insights, «είναι ότι, ελπίζω, στις αρχές του επόμενου έτους τα πράγματα θα έχουν ηρεμήσει». Και αυτό, λέει ο Brinley, σημαίνει ότι “βρίσκεστε στο δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους” προτού οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορέσουν να παράγουν αρκετά νέα οχήματα, ώστε οι αντιπρόσωποι να αρχίσουν να δημιουργούν τα αποθέματά τους.
Οι μεγάλες αλλαγές στο μοντέλο αντιπροσωπείας πιθανότατα θα σημαίνουν ότι οι εκπτώσεις και τα κίνητρα του παρελθόντος δεν θα επιστρέψουν. Οι κατασκευαστές θα προσπαθήσουν να διατηρήσουν αυτή την πειθαρχία εξισορρόπησης του αποθέματος με τη ζήτηση πωλήσεων για να διατηρήσουν τις τιμές ψηλά. Επομένως, δεν θα επιστρέψουμε εκεί που ήμασταν το 2019. Για πιθανώς τα επόμενα τρία, τέσσερα ή ίσως πέντε χρόνια θα βρισκόμαστε σε ένα περιβάλλον όπου τα αποθέματα είναι περιορισμένα. Και αυτό θα κρατήσει τις τιμές υψηλές.
Αυτό για το οποίο δεν μπορούμε να προβλέψουμε είναι εξωτερικά γεγονότα. Πράγματι, ο πόλεμος στην Ουκρανία επηρεάζει ήδη την ευρωπαϊκή παραγωγή οχημάτων. Σύμφωνα με αναφορές τόσο στους New York Times όσο και στο έντυπο Automotive News, η Volkswagen, η BMW και η Porsche —οι οποίες βασίζονται στην προμήθεια ιμάντων καλωδίωσης που συναρμολογούνται στην Ουκρανία— αναγκάζονται ήδη να μειώσουν την παραγωγή τους. Αυτό πιθανότατα θα επηρεάσει τον αριθμό των οχημάτων που μπορούν να εξάγουν αυτές οι εταιρείες στις ΗΠΑ, περιορίζοντας περαιτέρω τις προμήθειες νέων αυτοκινήτων. Δεδομένων των κανόνων προσφοράς και ζήτησης, λιγότερα αυτοκίνητα προς πώληση πιθανότατα θα σημαίνει ότι οι τιμές θα παραμείνουν υψηλές πολύ περισσότερο.
Με βάση αυτές τις εκτιμήσεις, φαίνεται ότι τα νέα αυτοκίνητα θα είναι σε έλλειψη μέχρι το 2024 και ο αριθμός των μεταχειρισμένων στην αγορά θα μπορούσε να υστερεί σε σχέση με τη ζήτηση τουλάχιστον μερικά χρόνια μετά από αυτό. Με άλλα λόγια, θα περάσει πολύς χρόνος έως ότου οι τιμές των καινούργιων και των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων φτάσουν σχεδόν σε επίπεδα πριν από τον COVID.
Σχεδιάστε να παραγγείλετε και να περιμένετε, αλλά μπορείτε ακόμα να πάρετε ένα αυτοκίνητο
Λοιπόν, τι πρέπει να κάνει ένας αγοραστής αυτοκινήτου;
Τώρα πρέπει να δούμε λίγο διαφορετικά την αγορά αυτοκινήτου. Κατανοήστε ότι, παρόλο που τα νέα οχήματα είναι σε περιορισμένη προσφορά, υπάρχουν. Εάν είστε λίγο υπομονετικοί, δεν χρειάζεται απαραίτητα να πάρετε όποια τιμή σας προσφέρεται. Υπάρχει άλλη αντιπροσωπεία στο δρόμο. Έρχεται άλλο όχημα στην πορεία. Μπορεί να σημαίνει ότι δεν θα παραλάβετε το νέο σας όχημα σε δύο ημέρες αφού έχετε περάσει 10 μήνες ερευνώντας και είστε έτοιμοι να αγοράσετε. Ίσως χρειαστεί να περιμένετε για αυτό. Να είστε προληπτικοί ως καταναλωτής. δεν χρειάζεται απαραίτητα να δεχτείς την προσφορά που έχεις μπροστά σου.
Για όσους από εμάς αγαπάμε τα καινούργια και παλιά αυτοκίνητα, δεν είναι αυτά τα νέα που θέλαμε να ακούσουμε. Αλλά είναι καιρός να αντιμετωπίσουμε τη νέα πραγματικότητα: τα οχήματα όλων των τύπων και ηλικιών είναι πλέον σημαντικά πιο ακριβά από ό,τι ήταν πριν από την πανδημία, θα παραμείνουν έτσι και θα πρέπει να κάνουμε προϋπολογισμό ανάλογα. Αυτό απλώς ενισχύει την πεποίθηση ότι το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε όταν αγοράζετε ένα όχημα είναι να αγοράσετε κάτι που αγαπάτε. Θα περάσετε πολύ χρόνο πίσω από το τιμόνι του και αυτά τα χιλιόμετρα θα πρέπει να αποτελούν όσο το δυνατόν πιο ελκυστική και διασκεδαστική εμπειρία. Τώρα που θα ξοδεύουμε περισσότερα χρήματα στα αυτοκίνητά μας, η τήρηση αυτού του βασικού δόγματος είναι πιο σημαντική α